Tussenkomst op de gemeenteraad

Op 28 juni 2017

12. Lovendegem, Waarschoot en Zomergem - intensievere samenwerking - goedkeuring

De N-VA-fractie wenst zich te onthouden om onderstaande redenen:

-Onze fractie is pro fusie, meerbepaald voor een fusie met de gehele Lowazone, zoals we die vandaag reeds kennen. Dit vooreerst omwille van consequente besparingen, een duidelijke meerwaarde en efficiëntiewinsten. Samenvallende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met hun eigen structuren en organen, zoals de politiezone, de Noord-Zuidwerking, de politieraad en het politiecollege worden dan immers overbodig. Ten tweede, hoe groter we zijn als plattelandsgemeente, hoe meer kans we maken om bij een volgende verplichte fusieronde buiten schot gehouden te worden.

-Onze fractie is tegen uitstel! De bal is ondertussen reeds uitgebreid aan het rollen gegaan. Jullie kondigden in de pers zelf een trio aan. Nu is dan ook het uitgelezen moment om te springen. We staan immers al allemaal op de springplank aan te schuiven. Waarom dan nog wachten en een financiële bonus van ca. € 18 miljoen missen? Dat is toch al te gek! Het is naïef om te denken dat er voor een volgende fusieronde opnieuw bonussen van dergelijke aard zullen uitgetrokken worden. De Vlaamse regering bevindt zich op financieel vlak immers niet in een luxepositie en heeft nu al moeite om grote investeringen te doen, laat staan dat ze bovenop de bonussen die ze nu reeds gegeven hebben, nog eens wat extra bonussen op tafel zullen leggen.

-We kunnen ons tenslotte ook niet van de indruk ontdoen dat dit samenwerkingsvoorstel geschreven is in functie van bestaande mandaten of posten, die per se behouden moeten worden. We zijn ook niet de enige. Een journalist communiceerde recent "Waarom zouden politici ook papieren ondertekenen waardoor ze vanaf 2019 hun eigen postje kwijtraken? Laat ons eerlijk zijn, dat is en blijft één van de grootste problemen in de fusiegesprekken, maar dat wil niemand luidop zeggen." Achter een dergelijke politiek kunnen en willen we ons absoluut niet scharen. Ook al kost het "onze eigen kop". Een fusie heeft als prioriteit de meest geschikte samenwerking te beogen, een samenwerking, waar de inwoners maximaal van de voordelen kunnen genieten, de inwoners wel te verstaan, niet de mandatarissen!

Annelies Penning

Fractieleider N-VA Lovendegem-Vinderhoute