Commissie Verkeer en Infrastructuur: what’s new?

Op 10 oktober 2014

Wat moet u als Lovendegemnaar/Vinderhoutenaar weten over de commissie Verkeer en Infrastructuur?

 Op donderdag 18 september vond de commissie voor verkeer en infrastructuur plaats in de raadzaal. Dit keer konden we rekenen op een aantal geïnteresseerden in het publiek, waarvoor hartelijk dank. De N-VA-fractie, vertegenwoordigd door fractieleider Annelies Penning, Simonne Snoeck en Chris Vanhinsberg was vanzelfsprekend voltallig aanwezig.

  1. De commissie ging vooreerst van start met een uiteenzetting van Gezond Onderweg, gebracht door Jasmien Pauwels. De link tussen mobiliteit en gezondheid werd duidelijk naar voor gebracht en bracht confronterende cijfers met zich mee. Verkeer heeft een enorme impact op onze gezondheid: zowel sociaal-psychologisch (slaapverstoring, …) als klinisch (hart- en vaatziekten,…) . De Vlaamse Milieumaatschappij heeft verschillende meetposten voorzien waardoor we de actuele luchtkwaliteit per uur kunnen waarnemen op www.luchtkwaliteit.vmm.be. Neem zeker eens een kijkje op deze website!
  2. De proefopstelling in de Bredestraat zal uitgebreid worden naar een tweede fase om voldoende effect te hebben. De inwoners van de Bredestraat zullen hierover geïnformeerd en bevraagd worden. Indien u klachten of opmerkingen hebt, kan u steeds terecht bij N-VA! Op onze website vindt u alle nodige contactgegevens terug.
  3. Als tweede punt werd met algemene consensus goedgekeurd dat de Beiaard afgesloten werd vanaf de Grote Baan. De bewoners van de Beiaard hadden hiervoor een petitie ingediend en waren ook vertegenwoordigd tijdens de commissie zelf.
  4. De verkeerssituatie rond de schoolomgeving van ‘De Speelfontein’ Vinderhoute werd verdaagd naar de volgende zitting van deze commissie. Het is al langer geweten dat de verkeerssituatie op de Drongense Steenweg een zeer heikel punt is en hier dringend werk van moet gemaakt worden. De gemeente heeft nu ter hoogte van het klooster een bord geplaatst om de zichtbaarheid van de school te verhogen. Dit is alvast een eerste stap in de goede richting. Wel rijst de vraag waarom het zo lang heeft moeten duren. Dit is per slot van rekening een heel kleine ingreep. Toch hebben ze al deze jaren gewacht om het er te plaatsen. Het moet ons van het hart dat we het betreurenswaardig vinden dat de school eerst een rapport moet sturen waarin ze de problematische situatie moet schetsen, alvorens er ook maar een kleine actie ondernomen wordt.
  5. Nadien stond een eerste kennismakingsnota van het nieuwe mobiliteitsplan op de agenda. Hierin stonden de acties opgesomd van de nog te verdiepen thema’s uit het huidige mobiliteitsplan en van de nieuwe thema’s die de gemeente zou uitvoeren. Lovendegem zou reeds 70% van het mobiliteitsplan hebben uitgevoerd en zou dus een goede leerling moeten zijn wat betreft de acties die zijn opgenomen in het mobiliteitsplan. Bent u het hiermee eens?
  6. Nadien volgde zoals steeds de mogelijkheid om vragen te stellen. Ook de N-VA-fractie stelde een aantal vragen naar de meerderheid toe:

-          Er werd door ons bijvoorbeeld gevraagd waarom het verkeerskussen en de bijhorende borden in de Larestraat zijn verdwenen? Men antwoordde ons dat dit oorspronkelijk verwijderd werd omwille van de passage van de Parochianenkoers. Men denkt nu over een alternatief om in de Larestraat te voorzien, aangezien bij het plaatsen van dergelijke verkeerskussens, steeds gaten in het beton moeten worden gemaakt. Fijn om te weten dat de gemeente pas na al die jaren tot deze constatie is gekomen.

Op onze website vindt u ook een artikel terug over de stand van zaken van de openbare werken en ook een artikel gewijd aan de verkeerssituatie ter hoogte van de school De Bron. Bekijk onze website op http://lovendegem.n-va.be/ .

De volgende commissie Verkeer en Infrastructuur zal plaatsvinden in januari. Tot dan!

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is