GAS-boetes

Op 2 december 2013

GAS-boetes

Tijdens de afgelopen milieuraad werd het ontwerp van het GAS-reglement voor de politiezone LoWaZoNe besproken. Het reglement zal dus gelden voor de inwoners van Lovendegem, Waarschoot, Zomergem en Nevele. GAS staat voor Gemeentelijke Administratieve Sanctie. Deze regelgeving laat de gemeentebesturen toe sneller en efficiënter te reageren op kleine criminaliteit en op inbreuken op de openbare orde die de rust en de veiligheid verstoren. Het GAS-reglement is in principe een instrument om op lokaal niveau een antwoord te bieden op de problematiek van openbare overlast. Het vaststellen van de inbreuken en het innen van de boetes worden niet alleen uitgevoerd door een politieagent, maar eveneens door een door de gemeenteraad aangestelde ambtenaar. Hierdoor kan dus korter op de bal worden gespeeld en blijft de kleine criminaliteit niet onbestraft. N-VA Lovendegem is van mening dat het toepassen van GAS-boetes een nuttig instrument is om lokaal kleine criminaliteit en overlast te bestrijden. Maar dit dient wel gestoeld te zijn op een deugdelijk, goed uitgebalanceerd reglement en hier wringt net het schoentje.

Het in de milieuraad voorgestelde reglement telt maar liefst 66 artikels en omvat zowat alle facetten van het dagelijks leven. Niet alle reglementen die erin zijn opgenomen, zijn - om het zacht uit te drukken  -goed doordacht. Artikel 14 bijvoorbeeld stipuleert dat dieren geen abnormale hinder mogen veroorzaken voor de omwonenden door aanhoudend geblaf, geschreeuw of gekrijs. In een landelijke gemeente zoals Lovendegem-Vinderhoute met talrijke grotere en kleinere boerenbedrijven zal dit artikel aanleiding geven tot talrijke discussies en klachten. Waar een kraaiende haan voorheen geassocieerd werd met een levendig en actief boerenerf, zal dezelfde haan in de nabije toekomst aanleiding kunnen zijn voor talrijke GAS-boetes. Of wat te denken over het volgende artikel: “Het is verboden regenwater komende van koeren, terrassen, daken of afvalwaters, ongeacht hun herkomst, op de openbare weg te laten lopen.” Concreet betekent dit dat elke inwoner van Lovendegem-Vinderhoute van wiens verharde oprit regenwater stroomt op de openbare weg, zich mag verwachten aan een GAS-boete! Dergelijke onzinnigheden moeten uit het reglement geweerd worden.

Verder zijn de maatregelen niet gespeend van fouten. In artikel 17 §8 staat te lezen dat: “Elke lozing van grondwater van meer dat 10m³/uur is onderworpen aan een toelating van Aquafin.” Dit is flagrant in tegenspraak met VLAREM I. Bij het toekennen van vergunningen voor het winnen van grondwater is Aquafin namelijk nooit betrokken partij geweest. Dergelijke onjuistheden wekken de indruk dat het reglement juridisch op drijfzand is gebouwd. Het is niet aanvaardbaar dat de gemeente de openbare rust en veiligheid handhaaft op basis van een document dat juridisch niet correct is.

Tenslotte is de procedure loodzwaar. De sanctionerende ambtenaar deelt de overtreding per aangetekend schrijven mee. De overtreder kan vervolgens zowel mondeling als schriftelijk zijn verweer kenbaar maken. Nadien brengt de sanctionerende ambtenaar zijn beslissing schriftelijk ter kennis aan de overtreder die hierna, in plaats van de boete te betalen, kan kiezen voor gemeenschapsdienst. Het valt te vrezen dat het huidige ontwerp van het  GAS-reglement zal leiden tot een niet aflatende stroom aan GAS-boetes. De werklast die de opvolging met zich mee zal brengen zal een zware belasting betekenen voor de gemeentelijke administratie.

Om tot een relevant en werkbaar reglement te komen is het beter te vertrekken vanuit het huidige gemeentelijke klachtenregister. Dit klachtenregister is een goede graadmeter/maatstaf voor de alledaagse ongemakken die heersen tussen de inwoners van Lovendegem-Vinderhoute. Rond de tien meest frequent voorkomende klachten kan dan een reglement opgebouwd worden. Het resultaat zal “een aan-de-realiteit-van-elke-dag-getoetst-instrument” zijn dat op efficiënte wijze punten van wrevel tussen de inwoners in onze gemeente zal wegnemen.

Michael Borremans

Bestuurslid N-VA Lovendegem-Vinderhoute

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is