TIJDELIJKE BUSHALTE & RUP HISTORISCHE DORPSKERN

Op 27 november 2014

TIJDELIJKE BUSHALTE DANKZIJ N-VA

Gemeenteraadslid Véronique Mussche merkte tijdens de gemeentekermis dat er geen bushalte voorzien was op het Dorp, waardoor men ofwel in Vellare ofwel halfweg de Molendreef kon af- en opstappen. Zij gaf dit aan op de daarop volgende gemeenteraad met als resultaat dat er nu bij de werken aan de straat Dorp een tijdelijke bushalte is voorzien aan het kruispunt met de Molendreef.

RUP HISTORISCHE DORPSKERN

Op de gemeenteraad van augustus, zoals u hieronder ziet, maakten we ons ongenoegen bekend over de plannen voor de Schachterijstraat. Dit heeft samen met de bezwaren van de bewoners blijkbaar zijn vruchten afgeworpen, aangezien er bij de definitieve vaststelling van het RUP een uitzondering wat betreft de nokhoogte werd gemaakt voor de Schachterijstraat.

“Als N-VA-fractie zijn we ons bewust van het feit dat er meer gezinswoningen moeten gebouwd worden, maar naar onze mening zijn de bouwvoorschriften in artikel 1, woonzone met gemengde bebouwing, in de Schachterijstraat niet haalbaar voor de infrastructuur/weg van dit gebied. Het zal het verkeer bemoeilijken en tevens de veiligheid van fietsers en voetgangers in gevaar brengen. Daarenboven komt de privacy van de bewoners in dit nauwe straatje in gedrang door de hoogte. Daarom vragen we het college of het mogelijk is speciale aandacht/ uitzondering aan te vragen op de stedenbouwkundige voorschriften voor artikel 1 van het RUP wat betreft de bouwhoogte in de Schachterijstraat.”

Ook wat de communicatie aangaat, werd er rekening gehouden met onze opmerkingen. Bij het volgende RUP zal dit op de startpagina van de gemeente verschijnen en zou men een infosessie voor de inwoners organiseren.

“Er werd volgens de N-VA fractie over het RUP historische dorpskern, dat toch een grote impact zal hebben op het dorpsaanzicht, niet voldoende gecommuniceerd naar de burgers toe. Om deze reden vragen we dan ook om bij de volgende openbare onderzoeken de burger op volgende wijze te informeren:

- we stellen voor om een aankondiging voor openbare onderzoeken in inlichtingen en mededelingen te publiceren

- we stellen voor om een aankondiging op de startpagina/homepage van de gemeentesite te plaatsen voor de lopende termijn

- we stellen ten slotte voor om een infosessie hieromtrent te organiseren”

Wij zijn blij te merken dat een goede verstandhouding tussen de meerderheid en de oppositie tot positieve resultaten kan leiden!