Toneelverenigingen willen meer subsidies

Op 29 juni 2011

De vzw Parochiale Werken Sint-Martinus verhoogt immers de verhuurtarieven voor ruimtes in parochiehuis Den Osschaert met 10procent vanaf 1 september. De huurprijs in de Osschaertzaal met podium wordt voor een avond repetitie zelfs met 400 procent verhoogd: van 12euro naar 60euro. De huur voor een decoropbouw gaat met 140procent omhoog en de huur voor een voorstelling met 35procent.

'Omdat wij geen alternatief hebben in de gemeente - er is geen gemeentelijk cultureel centrum, nochtans een belofte bij de vorige verkiezingen - zijn we verplicht deze zaal te huren voor onze repetities op het podium en de voorstellingen', klinkt het boos bij beide verenigingen. 'Per productie zijn er gemiddeld een dertig repetities en vier tot acht voorstellingen. Metamorfose brengt een productie per jaar, Podium brengt er twee. Met de nieuwe tarieven kan de meerprijs oplopen tot 2.090euro per productie. Maar bij het gemeentebestuur kunnen wij slechts een huursubsidie aanvragen tot maximaal 300euro per jaar. Als we ons publiek niet willen laten opdraaien voor deze meeruitgave, zullen we snel failliet zijn, en geen toneel meer kunnen brengen in Lovendegem.'

Schepen van Cultuur Nick Mouton (N-VA) erkent de netelige situatie. 'We hebben de vraag van de twee toneelverenigingen afgelopen woensdag op het college al een eerste keer besproken. Tegen woensdag 29 juni, de volgende collegevergadering, zal ik een voorstel opmaken. Als schepen van Cultuur stelde ik vorig jaar voor om een huursubsidie in te voeren. Dat is ook gebeurd. Toen bleek namelijk dat het nieuwe cultuurcentrum er, ondanks de verkiezingsbelofte, de eerstkomende jaren alleszins niet zou komen. CD&V kwam daar op terug. Ik was daarin zeer teleurgesteld. Met de huursubsidie konden we de verenigingen, en vooral de toneelverenigingen, toch enige compensatie geven. Nu zijn de prijzen van het parochiaal centrum sterk verhoogd. Voor de repetities voor één voorstelling bijvoorbeeld zullen de toneelverenigingen 1.800euro moeten betalen in plaats van 360 euro voordien.'

'Als we het toneel in onze gemeente een toekomst willen geven, zullen we als gemeente wel moeten tussenkomen. Een verhoging van de huursubsidie zal noodzakelijk zijn, maar dat is geen definitieve oplossing. Het parochiaal centrum kan volgend jaar dan weer de prijzen verhogen. Als we vooruitziend zijn zal de gemeente dus afspraken moeten maken met het parochiaal centrum, ofwel moet er een eigen cultuurcentrum komen waar de gemeente zelf over de huurprijs kan beslissen', zegt schepen Nick Mouton.

"Als we ons publiek niet willen laten opdraaien voor deze meeruitgave, zullen we snel failliet zijn, en geen toneel meer kunnen brengen in Lovendegem", aldus Metamorfose en Podium