Informeren en bevragen van inwoners

Op 3 juni 2017

Hieronder vindt u de reacties van de fractieleiders van N-VA in de gemeenteraad (Annelies Penning) en in de OCMW-raad (Wouter Ryckaert) n.a.v. de non-communicatie rond de fusieplannen van onze gemeente.

Reactie N-VA tijdens Gemeenteraad

Onze N-VA-fractie heeft ernstige bedenkingen bij de gevoerde communicatie ( of beter gezegd non-communicatie ) rond de fusieplannen van de gemeenten.

Vooreerst hebben wij reeds meerdere malen gevraagd naar een stand van zaken aangaande dit dossier. Steeds werden wij langs alle kanten afgewimpeld en - zo blijkt uit de communicatie van 19 mei - ook simpelweg voorgelogen. Ik begrijp niet wat er zo moeilijk aan is om het antwoord "We zijn ermee bezig." uit te spreken.

Ten tweede is het geen goede zaak dat na het ontkennen, de pers voorrang krijgt op dergelijke informatie. Het lijkt de omgekeerde wereld wel! Er zijn immers heel wat mensen betrokken bij dit dossier, niet in het minst de inwoners zelf. Om hen omwille van politieke redenen zomaar even voorbij te steken, vinden wij niet gepast! De inwoners van Lovendegem-Vinderhoute verdienen beter! Ook wij als gemeenteraadsleden verdienen beter. Het is geen positieve zaak naar de toekomst toe dat er op die manier gecommuniceerd wordt in een toch wel democratisch orgaan. Uit al deze acties blijkt weinig respect! Een samenwerking tussen alle betrokken partijen is, volgens onze mening, meer dan aangewezen in een dossier met dergelijke impact!

Ten derde blijkt dat, na het lezen van meerdere persartikelen, het voorstel niet van het beleid komt maar eerder een initiatief is van één partij, met name CD&V. Een vreemde zaak wanneer dit gecommuniceerd wordt door de (neutrale?) gemeentesecretaris. Deze dient naar onze mening toch te communiceren in naam van het gehele beleid? Anders wordt de communicatie naar de toekomst toe wel heel verwarrend...

N-VA Lovendegem – Vinderhoute wil geen hocus pocus, maar wil denken in het belang van de inwoners. Wij zijn geen voorstander van een plots plan gestuurd vanuit partij-denken maar wel van een onderbouwde studie om de bevolking te informeren en vervolgens te bevragen. Nadien moet een constructief debat volgen waaraan alle partijen uit de gemeenteraad evenwaardig kunnen participeren.

Vandaar dan ook het agendapunt dat voorligt.

Annelies Penning - Fractieleider N-VA Lovendegem-Vinderhoute

Reactie N-VA tijdens OCMW-raad

De N-VA fractie heeft zijn bedenkingen over de gevoerde communicatie rond de fusieplannen van de gemeente.

1) Leden van het dagelijks bestuur van het OCMW alsook de voltallige OCMW-raad zijn betrokken partij. Grondig overleg tussen alle partijen is wenselijk. Het is dan ook zeer verwonderlijk en het getuigt van weinig respect dat OCMW-raadsleden pas op de hoogte gebracht zijn na de persconferentie. Als dit de voorbode is van de toekomstige manier van werken rond fusies belooft dit niet veel goeds. Is een samenwerking tussen alle partijen in zo een belangrijk dossier met grote impact op de inwoners niet aangewezen? Verdienen onze inwoners niet beter? Durft de CD&V een echt constructief debat aan te gaan met alle partijen en de bevolking en niet langer de pers als belangrijkste gesprekspartner te zien? Een belangrijk aspect is hierbij het informeren en consulteren van de wensen van de inwoners.

2) Na het lezen van de persartikelen blijkt bovendien dat het voorstel blijkbaar niet van het beleid komt maar eerder een initiatief is van 1 partij. Wat is de visie van Open VLD op a) de gevoerde communicatie en b) verdere stappen in dit dossier?

Wouter Ryckaert - Fractieleider N-VA Lovendegem-Vinderhoute

Ter info: reactie van de burgemeester op het laattijdig informeren van de OCMW-raadsleden: 'Ik had hun e-mailadressen niet...'