N-VA pleit voor promotie European Disability Card

Op 28 februari 2019, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

Onze fractie heeft op de gemeenteraad van woensdag 27 februari gepleit voor de promotie van de European Disability Card door onze gemeentelijke diensten. We zijn heel tevreden dat het voorstel positief onthaald werd door de meerderheid.

In het verleden stonden personen met een beperking soms in de koud, wanneer zij bij aanbieders van cultuur, sport en vrije tijd hun handicap niet op papier konden ‘bewijzen’. Hierdoor liepen personen met een beperking – onterecht - toegangskortingen en andere voordelen mis. Om komaf te maken met deze pijnlijke situaties, heeft voormalig staatssecretaris voor Personen met een beperking Zuhal Demir een kaart voorgesteld, waardoor personen met een beperking eenvoudig en zonder discussie kunnen aantonen dat ze recht hebben op bepaalde voordelen. Wij zijn van mening dat de gemeente(lijke diensten) een rol speelt/spelen bij het promoten van deze kaart bij de inwoners. Verdere ondersteuning is namelijk wenselijk.

Het gebruik van de European Disability Card biedt onze burgers met een beperking verschillende voordelen:

• Er is eindelijk een duidelijk, uniform en afdwingbaar ‘bewijs van handicap’. Zeker voor bepaalde groepen met een moeilijk visueel waarneembare beperking is deze kaart een meer dan welgekomen hulp. Denk bijvoorbeeld aan slechtzienden, doven of personen met autisme.
  • Er wordt geen inbreuk gepleegd op de privacy. In het verleden was dit wel het geval: medischebewijsstukken vermelden net wel de beperking.
  • Het is een Europees initiatief, waardoor dezelfde kaart ook geldig is in 7 andere Europese landen (Cyprus, Estland, Finland, Italië, Malta, Roemenië en Slovenië).
  • De kaart is een stimulans voor organisaties en ondernemingen om, waar nodig, voordelen toe te kennen aan personen met een beperking

Bij monde van fractieleider Maikel Parmentier werd het voorstel afgelopen woensdag in de gemeenteraad toegelicht. Zowel meerderheid als oppositie hadden geen problemen met het idee. Een stap dichter bij een inclusief beleid dus.