N-VA Lievegem kritisch: “Dit is niet het moment voor dure prestigeprojecten”

Op 15 oktober 2020, over deze onderwerpen: Financiën, Natuurbeleid
ACC

Hoewel de gemeenteraad van 14 oktober opnieuw digitaal plaatsvond, schuwde N-VA Lievegem het debat niet. De grootste oppositiefractie stelde een pak kritische vragen over het opvolgingsrapport van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente. “Het meerjarenplan omvat enkele grote en dure projecten”, licht fractieleider Maikel Parmentier toe, “mijn fractie vindt het onverstandig om ondoordacht met geld te gooien. Zeker gelet op de onzekere tijden waarin we leven.”

Eyecatcher uit dat meerjarenplan is zonder twijfel het ondertussen veel te duur geworden ACC (nieuw administratief en cultureel centrum) waarbij N-VA Lievegem reeds eerder de nodige bedenkingen had. “Dit prestigeproject zal de Lievegemnaar ontzettend veel geld kosten en men kan zich afvragen of hier nood aan is. Onze gemeente telt heel wat bruikbare ruimtes. Bovendien is het nog steeds onduidelijk hoe, wanneer en aan welke prijs dit ACC er zal komen”, zegt Parmentier. “Andere, kleinere projecten die de inwoner nauwer aan het hart liggen, laat de meerderheid dan weer links liggen”, gaat hij verder. “Het recyclagepark in Waarschoot is daar een sprekend voorbeeld van. We zijn inmiddels bijna twee jaar ver in de legislatuur en er is nog geen vin verroerd in dit dossier. We roepen schepen Van Brabandt op tot actie.”

Volgens de Lievegemse N-VA-afdeling is het tijd dat het bestuur kiest voor zuinig en daadkrachtig beleid. “Bij de grote, geldverslindende projecten die men gepland heeft zijn weinig mensen gebaat. We bevinden ons in een crisis waarvan we de gevolgen nog niet kennen. Meer dan ooit is zuinig omspringen met het geld van de Lievegemnaar nu aan de orde.”

Verder tijdens de gemeenteraad werd ook het dossier omtrent terrasuitbreiding in de wintermaanden goedgekeurd. “We zijn als fractie heel tevreden dat de meerderheid onze suggestie gevolgd heeft, ook wat betreft terrasverwarming”, besluit Parmentier.