N-VA Lievegem vraagt gevolg aan bevolkingsenquête

Op 16 oktober 2019, over deze onderwerpen: Veiligheid
Bevolkingsenquete

Vanavond werd op de Lievegemse gemeenteraad de meest recente bevolkingsenquête onder de inwoners voorgesteld. Zo’n 1.088 respondenten vulden de desbetreffende vragenlijsten in. N-VA Lievegem verwacht actie van het gemeentebestuur.

“Het concept ‘bevolkingsbevraging’ is zeker een aan te moedigen initiatief. Ook de resultaten zijn op vele vlakken niet slecht”, zegt fractieleider Maikel Parmentier in een eerste reactie. “Er zijn echter nog heel wat werkpunten!” Zo viel het op dat er veel verschillen zitten tussen de deelgemeenten onderling. Zo is bijvoorbeeld 80% van Waarschoot tevreden over het aanbod aan openbaar vervoer, terwijl dit in Lovendegem slechts 40% is.

Ook op de vraag of er in ‘mijn buurt’ voldoende groene en open ruimte om te wandelen is, valt een opmerkelijk verschil waar te nemen tussen de antwoorden van de Zomergemnaar enerzijds (71% vindt van wel) en die van de Waarschotenaar en Lovendegemnaar anderzijds (respectievelijk 56 en 57% vindt van wel). Een gelijkaardig tafereel speelt zich af bij de vraag betreffende speelruimte.

De wijkagent, die als eerste aanspreekpunt een belangrijke rol speelt in het veiligheidsbeleid, blijkt onbekend bij de inwoner. “Het lijkt ons aangewezen hier actie te ondernemen. De digitale tijd waarin we leven biedt daarbij ongetwijfeld vele mogelijkheden”, zegt Parmentier. Bij het aanschouwen van de resultaten die bij de vraag horen of de gemeente Lievegem voldoende inspanningen levert ter ondersteuning van de lokale economie blijkt trouwens ‘maar’ 34 procent helemaal akkoord te zijn. “Ook dit is zwaar onvoldoende.”

De helft van de inwoners verkiest ‘gescheiden’ nieuwjaarsrecepties. “Vraag is wat dit zegt over het fusiegevoel en of het bestuur deze voorkeur bijgevolg best volgt of niet. Pro’s en contra’s bij de vleet. Een gefundeerde discussie ter zake in de gemeenteraad lijkt aangewezen”, besluit de fractieleider van N-VA Lievegem.