Fusie-opties voor Lovendegem – Vinderhoute

Op 28 mei 2017

Fusies van gemeenten worden onvermijdelijk. Vele gemeenten zijn te klein om efficiënt te kunnen werken en om de nodige dienstverlening te kunnen voorzien. Ook Lovendegem - Vinderhoute met nog geen 10.000 inwoners is veel te klein. Je ziet dan ook in de media verschillende fusiegesprekken verschijnen. N-VA Lovendegem-Vinderhoute wil inspraak van de burger en stelt daarom een denkoefening voor met verschillende opties voor de gemeente.

Durven we de uitdaging aan en komen we los van onder de kerktoren?

Een verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018 opstellen kan niet zonder een visie te hebben op fusies van de gemeente Lovendegem. N-VA Lovendegem – Vinderhoute is daarom reeds geruime tijd bezig met een uitgebreide denkoefening waarbij alle mogelijke opties van fusies bekeken worden.

Voorzitter Didier Garré: “Beginnen aan de bouw van een nieuw administratief centrum en tegelijk een fusie aankondigen met andere gemeenten? Dat is wat er in Lovendegem gebeurt. Langetermijndenken? N-VA heeft steeds vragen gehad bij de noodzaak om alle administratie van het gemeentehuis en het OCMW  te verhuizen naar een nieuwbouw. Met de nakende gemeentefusies zullen vele diensten van de fusiegemeenten samensmelten. Hoeveel diensten blijven in Lovendegem? Waar komt de hoofadministratie van de nieuwe fusiegemeente? Vindt u het logisch om aan de bouw te beginnen en hiermee geen rekening te houden? Ofwel is de nieuwbouw veel te groot en overbodig of net veel te klein…”

Graag stelt  N-VA Lovendegem – Vinderhoute haar uitgebreide studie voor. De voor- en nadelen van 4 scenario's worden bekeken: een Meetjeslandfusie met een samengaan van 13 gemeenten, een fusie Noord- en Zuid-Meetjesland, een fusie van de LoWaZoNe en een fusie van LoWaZo. De studie is opgesteld door Henk Dierckx, de vroegere gemeentesecretaris van de gemeente Lovendegem. Kennis van zaken dus! Neemt u de tijd om de bijlage te lezen?

Bevraging van de inwoners noodzakelijk

Waarom deze studie? Als N-VA vinden wij het belangrijk dat ook de burger inspraak heeft in deze belangrijke wending. Dit maakt dat we vooreerst de inwoners grondig moeten informeren over de verschillende mogelijke pistes die op til staan en de voor- en nadelen van elk scenario.

Fractieleider Annelies Penning: “Wanneer dit gebeurd is, is het voor ons vanzelfsprekend dat een bevraging bij de inwoners aan de orde is! Uiteraard heeft elke partij een favoriet scenario, ook wij, laat dat duidelijk zijn, maar het heeft geen enkele zin om een bepaalde voorkeur uit te spreken, reeds te verkennen, en door te duwen als die niet gedragen wordt door de inwoners. Door hen te bevragen, zal blijken welke piste moet verkend worden of net niet moet verkend worden. Het woord is aan hen!

Geen hocus pocus

N-VA Lovendegem – Vinderhoute wil denken in het belang van de inwoners. Geen hocus pocus met een plots plan gestuurd vanuit partij-denken maar een onderbouwde studie om de bevolking te informeren en vervolgens te bevragen. Nadien moet een constructief debat volgen waarbij alle partijen uit de gemeenteraad evenwaardig kunnen participeren.

Meer informatie:

Bijlage (zie zijbalk aan de rechterkant): “Verkennende nota inzake fusie N-VA Lovendegem-Vinderhoute”
Fractieleider Annelies Penning – Annelies.Penning [at] n-va.be  – 0474 59 23 39