Beste inwoner van Lievegem,

Op 14 oktober trekken we met z’n allen voor het eerst naar deLievegemse stembus. N-VA is steeds een voorstander geweest van deze fusie, kleinere gemeentes blijken namelijk steeds vaker in de problemen te komen. Op dit moment moeten er slimme keuzes gemaakt worden, keuzes met het oog op de toekomst. Centraliseren waar nodig, kleinschalig behouden waar aangewezen. Met onze sterke kandidaten en deze sterke ideeënbundel willen we u overtuigen dat het lokaal beleid anders kan. Daarnaast pleiten wij voor het behoud van eigenheid binnen de afzonderlijke kernen.

Onze blik is op de wereld gericht, maar onze wortels liggen in onze straat, wijk, dorpskern. Elk met hun eigen verhaal, unieke karakter en typische troeven. Hier delen wij lief en leed met elkaar. Dit Vlaanderen is onze thuis. Vlaams. Veilig. Verantwoordelijk. Deze drie begrippen zijn voor onze partij van uitzonderlijk groot belang en zullen dan ook de gele draad vormen doorheen ons verkiezingsprogramma en beleid.

Daarnaast zijn efficiëntie en transparantie onze speerpunten met het oog op de komende jaren. Het kan anders. Het kan beter. Wij staan voor nieuwe ideeën en betere plannen. Liever vandaag dan morgen.

Stem voor een verzorgd beleid. Stem N-VA.

Maikel Parmentier
Lijsttrekker N-VA Lievegem

Onder de sectie 'kandidaten' komt u meer te weten over onze 29 kandidaten!

Onze nieuwe gemeente

N-VA vindt slechts drie beleidsniveaus noodzakelijk: de gemeenten, Vlaanderen en Europa. Bevoegdheden die dicht bij de burger staan, worden het best zoveel mogelijk uitgeoefend door het bestuursniveau dat het dichtste bij hen staat: de gemeente. Alleen als dat betere of efficiëntere dienstverlening oplevert, belandt een bevoegdheid het best op een hoger niveau. Onze partij is steeds voorstander geweest van een fusie zoals bij ons in Lievegem (weliswaar mét Nevele), maar het echte werk moet nog gebeuren. Zo pleiten wij voor een uitgebreid digitaal loket. Daarnaast stellen wij voor dat de lokale dienstverlening gegarandeerd wordt waar nodig. Inspraak door de burger is belangrijk, enkel zo kunnen we richting een efficiënt en transparant beleid evolueren. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van een burgerforum. Want zoals het vandaag is, kan het echt niet verder. De burger wordt in de waan gelaten mee te mogen beslissen, maar men wordt eigenlijk volledig in het ongewisse gelaten.

De fusie biedt mogelijkheden tot financiële verbeteringen, deze kans laten schieten zou ongeoorloofd zijn! Daarnaast mogen we als burger best trots zijn op Lievegem, de nieuwe parel van het Meetjesland. De nodige fierheid op onze eigen gemeente(s) is zeker op z’n plaats. Zowel als menBeke, Lovendegem, Oostwinkel, Ronsele, Vinderhoute, Waarschoot en Zomergem apart bekijkt, alsLievegem op z’n geheel. We leven in een fantastische omgeving, waar natuur vermengd is metschitterende dorpskernen. Het gemeentebestuur dient toeristische mogelijkheden aan te wakkeren. Want eenieder mag weten hoe mooi en onderschat onze streek is. Onze handelaars en faciliteiten kunnen hier enkel en alleen baat bij hebben. Lievegem wordt een groene gemeente die net naast een grote stad komt te liggen, wat wil men nog meer? We moeten dit zien als een voordeel en verstandige keuzes maken om onze troeven te benutten en te diversifiëren.

Wij willen als partij een positief beleid voeren. Een politiek die vooruit kijkt in plaats van achteruit. Onze gemeente moet evolueren en verbinden in plaats van stilstaan.

Efficiëntie & transparantie

Eerst en vooral pleiten we als partij voor een sterk en efficiënt optreden inzake verschillende sociale en economische domeinen. Het is geen geheim dat er ons moeilijke tijden te wachten staan, dit door onder andere de toenemende vergrijzing waardoor de financiële druk op de gemeenten sterk stijgt. Een positief doch spaarzaam en doordacht beleid biedt echter de oplossing voor wat er zich nu en in de toekomst zal bewegen. Enkel met een constructieve houding slagen we erin om gemeenschappelijke doelen te bereiken. Een eerste stap hierbij is het aan banden leggen van de soms veel te hoge kosten. Dit wil echter niet zeggen dat het financieel gemakkelijk wordt voor onze nieuwe gemeente. Wij streven dan ook naar een realistische politiek, waarbij onnodige uitgaven de komende jaren vermeden worden. De reeds doorgevoerde belastingsverlaging was/is geen deel van onze visie. De fusiebonus is op die manier meteen weer opgebruikt. Want als we niets doen met deze bonus, zullen we zes jaar toekomen, maar daarna niet meer. Beter was geweest om eerst de situatie grondig te analyseren, vooraleer over te gaan tot een eventuele verlaging van onze gemeentebelastingen. Dat impliceert echter niet per se dat de gemeentebelastingen in de toekomst weer zullen stijgen.

Als partij staan wij voor open en transparante communicatie met de inwoner. De lokale politiek dient af te geraken van haar oubollige, bureaucratische imago. Correcte informatieverstrekking primeert. Daarenboven dient de burger meer inspraak te krijgen. Dit kan aan de hand van het uitvinden en uitbreiden van verschillende (al dan niet nieuwe) burgerinitiatieven. Burgerfora zijn hier een goed voorbeeld van. Daarnaast willen we aan iedereen (jong en oud) de kans bieden gebruik te maken van de gemeentefaciliteiten. We willen een goede en snelle dienstverlening op maat, de fusie moet leiden tot een kwalitatief betere administratie. Meer digitalisering kan ons hier zeker bij helpen, dit met behulp van diensten om naar de burger toe te gaan indien ze niet over de correcte hulpmiddelen of achtergrondkennis beschikken. Ook een betere begeleiding is belangrijk bij het voeren van een goed beleid. De versteviging van het digitaal loket is hier een voorbeeld van. Gestructureerd met de burger in dialoog gaan, het is iets wat de band tussen bevolking en politiek enkel verstevigt.

Een subsidie voor een personeelslid dat cultuur opvolgt, dat kreeg men de voorbije jaren al. De N-VA wil echter ook een ambtenaar die actief op zoek gaat naar subsidiemogelijkheden (bv. het gebruik van innovatieve straatverlichting). Kleine gemeenten hebben een groot nadeel tegenover steden als Gent die met een zeer uitgebreid ambtenarenkorps met veel Vlaamse en Europese subsidies gaan lopen. Alles volledig zelf betalen met de gemeente betekent de kost volledig afwentelen op de eigen inwoners of minder realiseren. Samenwerken is dus belangrijk. En zo een subsidieambtenaar moet zichzelf terugverdienen met de bekomen projecten; het kan dus niet gezien worden als een kost.

Wij streven naar het vermijden van loze beloftes. De politiek van vandaag staat er om gekend deze veelvuldig te verspreiden. Dit zullen wij niet doen. Een realistisch beleid is het uitgangspunt, met het oog op de inwoners, met het oog op de toekomst.

Ook de samenwerking met hogescholen en universiteiten biedt mogelijkheden: via eindwerkstudenten kunnen studies uitgevoerd worden om de haalbaarheid van projecten te onderzoeken (bv. mogelijkheden van infiltratie, initiatieven tegen vereenzaming,...). Een win- winsituatie voor zowel de gemeente (kost nauwelijks iets) als voor de hogeschool/universiteit en de studenten. Een handige investering, als je ’t ons vraagt! Daarnaast pleiten we ook voor een integratieambtenaar, wat wel een iets stevigere investering is. Het is echter een noodzaak op verschillende vlakken zodat personen van buitenlandse herkomst betere kansen krijgen op alle levensdomeinen (o.a. huiswerkbegeleiding kinderen). Bij voorkeur gebeurt dit via een verschuiving in het takenpakket van een bestaand personeelslid van het OCMW en/of in samenwerking met andere gemeenten in het Meetjesland.

Lokale economie

Onze gemeente profiteerde zoals eerder gezegd van een Vlaamse bonus als beloning voor de fusie. Hier wordt echter te weinig gebruik van gemaakt. We pleiten als partij voor een financieel gezonde gemeente, waarbij inkomsten en uitgaven streng maar rechtvaardig nagekeken worden. Als N-VA dragen we het lokaal economisch weefsel een warm hart toe. We ondersteunen iedereen die onderneemt en werkt en geven het lokaal ondernemerschap maximale kansen.

Onze visie rond lokale economie draait in essentie rond onderstaande drie pijlers:

➢  Kernversterking
Als N-VA willen we de kernen van Lievegem koesteren en tegelijk ook versterken. Leefbaarheid staat hierbij centraal en houdt rechtstreeks verband met de aantrekkelijkheid van de kern voor zowel eigen inwoners als bezoekers. Een leefbare kern staat voor ons gelijk met een divers en kwaliteitsvol aanbod aan handel, horeca en diensten. Daarnaast zetten we ook in op sport en cultuur, een verzorgde publieke ruimte en toegankelijke publieke dienstverlening. Nauwgezette bewegwijzering is hierbij belangrijk.

➢  Ondernemingsvriendelijke gemeenteHet lokaal ondernemerschap vormt een basis van onze welvaart, zorgt voor tewerkstelling en draagt bij tot het welzijn van onze burgers. Daarom willen we ook maximaal kansen bieden aan zelfstandige ondernemers en bedrijven. We maken werk van een positief, open en ondersteunend beleidskader en hebben steevast oog voor de belangen van onze lokale economische actoren.

➢ Toerisme als troef
Toerisme is een motor van economische ontwikkeling en creëert extra waarde. De gemeente en regio kunnen een belangrijke rol spelen als regisseur door het bestaande aanbod aantoerisme en horeca te promoten en te ondersteunen. En in functie van de schaalgrootte ondersteunt de gemeente het ontwikkelen van economisch interessant aanbod.

De ondersteuning van zelfstandige ondernemers dragen we hoog in het vaandel. Daarom zal er in de toekomst nog meer met organisaties zoals UNIZO, ZOZ en Voka gecommuniceerd worden, want zij zijn de stem van de kleine en middelgrote handelaar. N-VA Lievegem staat volledig achter de slogan:wees loyaal, koop lokaal. Want onze eigen bedrijven en zelfstandigen dienen in de eerste plaats ondersteund te worden.

In tegenstelling tot enkele andere partijen zijn wij echter geen tegenstander van de zogenaamde baanwinkels. Sommige winkels hebben er nu eenmaal baat bij om gevestigd te zijn buiten de dorpskern, denk bijvoorbeeld maar aan winkels die meubelen of (grote) planten verkopen. De Adviesraad Lokale Economie (ALE) zal in de toekomst verder en beter ondersteund worden, want deze raad biedt steun aan veel handelaars binnen de gemeente. Het opstarten van een zogenaamde‘Lievegem applicatie’ biedt zeker en vast een meerwaarde. Verder streven wij naar het helpen van langdurig werklozen. Zo zouden deze mensen door de gemeente ingezet moeten kunnen worden bij kleine taakjes, zoals bijvoorbeeld sneeuwruimen en het onderhoud van pleinen.

Mobiliteit & ruimtelijke ordening

Een verzorgd en veilig verkeers- en vervoersplan is voor N-VA Lievegem een cruciaal gegeven. Een slim mobiliteitsplan is hierbij het uitgangspunt, aan de hand van nieuwe technologieën en het mobiel maken van elke inwoner. Dit alles begint met het in kaart brengen van verkeersnetwerken. Enkel zo kan men later de mobiliteit en infrastructuur op de noden van de burgers afstemmen. Het aanbod kan verruimd worden. Niet enkel qua nieuwe, slimme en veilige vervoersmiddelen. Ook als men deinfrastructuur op z’n geheel bekijkt. Het definiëren van knooppunten (zoals bijvoorbeeld bushaltes of carpoolparkings) is een volgende stap.

Een verkeersveilige gemeente creëren, dat is de gedachte waar wij vandaag en morgen uit vertrekken, want hier schiet men tot op de dag van vandaag vaak tekort. Niet enkel de zwakke weggebruikers maar ook senioren moeten betrokken worden bij het opstellen van een mobiliteitsplan voor onze gemeente. Wegen moeten goed onderhouden en veilig zijn. Wij promoten alternatieve vervoersmiddelen zoals de bus of de fiets. Dit wil echter niet zeggen dat we mensen afraden om met de auto te rijden. De basis moet zijn dat iedereen vlot op de bestemming kan geraken. N-VA Lievegem is voorstander van het creëren van zogenaamde schoolstraten, deze zorgen voor veiligheid en een verbetering van de luchtkwaliteit rondom onze scholen. Elke school kent echter een andere situatie, wat zorgt voor individuele dossiers en research.

Andere concrete voorbeelden die voor ons van groot belang zijn met het oog op de toekomst:

• Een Lievegems mobiliteitsplan
  • Accurate snelheidscontroles in combinatie met realistische en variabele snelheidsbeperkingen
  • Meer en betere fiets- en voetpaden, zeker van en naar scholen
  • Aanleg strategisch gekozen fietsbruggen (o.a. brugje van N9 naar Trekweg ter hoogte van de Speybrug)
  • Beter zichtbaar maken van oversteekplaatsen
  • Uitbreiding veilige fietsstalplaatsen
  • Verder inrichten van fietsstraten en fietssnelwegen
  • Promoten van trage wegen
  • Verlichten van het kanaal Zomergem-Gent voor fietsers
  • Trage wegen en scholennet met elkaar verbinden
  • Meer en beter, daar draait het voor ons om.

Qua infrastructuur wil onze partij een prioriteitenlijst opstellen en de meest dringende werken eerst laten uitvoeren. Niet de werken die het nauwst aan het hart van de politici liggen. Ook hier staat een efficiënt en transparant beleid weer centraal. In dat kader is het voor ons van groot belang dat ergrondig overleg gepleegd wordt vooraleer er ergens wegenwerken plaatsvinden. Zo vermijdt men veel vaker dat eenzelfde straat verschillende keren opengebroken wordt op een heel beperkt tijdskader. De Molenstraat in Waarschoot is hier een heel goed voorbeeld van. En over Waarschoot gesproken, wij zijn van mening dat de blauwe zone daar op z’n minst herbekeken moet worden. In Lovendegem en Zomergem functioneert deze namelijk beter. Dit kan de lokale zelfstandigen enkelten goede komen. Ook zijn wij tegen het weren van auto’s uit de dorpskern. Het verkeer moet voor iedereen veiliger worden, daarom dat vooral middelen zoals fietsen of wandelen aangemoedigd moeten worden. Daar zijn we zeker van overtuigd! Maar dit mag niet ten koste gaan van vrije wil en ieders eigen keuze.

We vragen dat er werk gemaakt wordt van het verder splitsen van de rioleringen, want dit is nog lang niet overal in orde. Verder is N-VA geen voorstander van het verbreden van het Schipdonkkanaal. Wij pleiten voor het stoppen van het gijzelen van deze buurtbewoners. Een verbreding van het kanaal lijkt ons geen duurzame oplossing te kunnen bieden met het oog op de toekomst. Andere punten zijn de volgende:

• Duidelijkheid aangaande zone 30 (weginfrastructuur aanpassen)
  • Openbare parkeerplaatsen uitbreiden
  • Derdebetalersregeling voor schoolgaande jeugd, ook in Waarschoot en Zomergem
  • Verkeersdrempels verkeersvriendelijk houden
  • Frequentie en comfort van het openbaar vervoer laten herbekijken
  • Deelparkings en Park & Ride zones voorzien
  • Alternatieve vormen van straatverlichting

Duurzaam & groen

Uiteraard is en blijft het groene aspect voor onze partij van groot belang. De natuur is niet enkel cruciaal, ze heeft ook een esthetische functie. Daarnaast is het niet de bedoeling een buitenwijk van Gent te worden. Wij zijn en blijven wie we zijn, onafhankelijk, met onze eigen normen en waarden. De complete verstedelijking vermijden we liever, alles lukraak volbouwen biedt namelijk geen enkel voordeel. De huidige klimatologische ontwikkelingen dwingen ons om het beleid aan te passen. Kijk bijvoorbeeld maar naar het milieu of de luchtkwaliteit.

Zoals eerder gezegd biedt de fusie gouden opportuniteiten om kosten te besparen. Dit vergt wel het nemen van moeilijke beslissingen in overleg met de burger. Een voorbeeld: de verschillende containerparken vormen een heikel punt. Mocht er nog geen enkel recyclagepark zijn, waar en hoeveel zouden we er voorzien? N-VA wil niet per se evolueren naar één enkel park, of het tegenovergestelde. Wel staat N-VA voor het onderzoeken van alle mogelijke denkpistes. Zo bekijken we welke optie voor de burger de beste is, zowel qua gebruik als qua kostprijs. Indien er geopteerd wordt voor het behouden van alle containerparken, dan moeten we deze beter op elkaar afstemmen, dit door bijvoorbeeld speciale afvalsoorten in slechts een enkel van deze parken aan te bieden. De andere parken dienen voor de meest courante afvalstromen en de openingsuren verschillen per gemeente (bv. verschillende avondopeningsuren). Verder stimuleren we alternatieve energie, zoals bijvoorbeeld windenergie.

Milieuzorg staat centraal in onze visie aangaande deze gloednieuwe gemeente. De Vallei van de Oude Kale in Lovendegem is een voorbeeld van hoe men zorgdraagt voor onze omgeving. Een duurzame en vernieuwende gemeente, dat is hier het uitgangspunt. Een vlotte samenwerking met organisaties zoals Natuurpunt is van groot belang. Onze partij is van mening dat dit partners zijn, en niet louter een soort middenveld of onafhankelijke organisatie. Tevens verschaft men op die manier extra educatie aan onze kinderen en zelfs aan volwassenen. Verder vinden we volgende zaken belangrijk:

• Behouden van open ruimtes
  • Beter bermbeheer
  • Realiseren van natuurgebieden
  • Soortenbescherming
  • Promoten van groene wandelroutes
  • Sluikstorten aanpakken
  • Inrichten van verblijfplaatsen voor vleermuizen
  • Herbekijken openbare verlichting
  • Subsidies promoten voor groendaken en dergelijke initiatieven

Landbouw is een belangrijk onderdeel van de Lievegemse identiteit. Deze sector moet beschermd worden. Ook familiale landbouw kent hierbij een plaats. Met het oog op de huidige maatschappij is het nodig om ook de korte keten te ondersteunen. De Week van de Korte Keten en de Dag van de Landbouw vinden we als partij mooie initiatieven die we enkel kunnen toejuichen met het oog op de toekomst. Ook het ondersteunen van lokale verkooppunten voor landbouwproducten biedt antwoorden op hedendaagse vraagstukken. Jeugdkampen i.s.m. de landbouwbedrijven moeten ondersteund worden.

Sport, recreatie & cultuur

Als gemeente willen we iedereen stimuleren om te sporten, want sport verbindt en maakt gelukkig. Op dat vlak hebben we in de drie gemeenten niet te klagen, maar een meer gediversifieerd sportaanbod zou wel opz’n plaats zijn. In een nieuwe gemeente moet dat kunnen! Voetbal is veruit de populairste sport maar ook faciliteiten voor andere sporten verdienen meer kansen. Zo mag het niet meer nodig zijn richting Gent te rijden, omdat een bepaalde sport hier geen eigen stek heeft. Sportterreinen en gebouwen zullen op elkaar afgestemd worden. Zo zal men kunnen zwemmen in Zomergem, een zwembad plaatsen in Lovendegem en/of Waarschoot is dan ook geen optie.

Dit zal het geval zijn voor meerdere sporten die op zich duur zijn in onderhoud. Niet alles moet en kan onmiddellijk veranderen maar meer samenwerking tussen sportclubs van de verschillende deelgemeentes is van groot belang. Zo kan de gemeente bijvoorbeeld niet overal een overdekte tennishal voorzien maar mits samenwerking en eventuele privé-initiatieven verbetert de infrastructuur, mét behoud van eigenheid van de clubs. Elke deelgemeente heeft haar noden. Deanalyses van de sportraden zullen dan ook gerespecteerd en geanalyseerd worden. Daarna kunnen de nodige maatregelen getroffen worden om te voltooien waar zij vraag naar hebben. Toegankelijke en veilige sportinfrastructuur is het uitgangspunt, duurzaam en multifunctioneel. Daarnaast pleiten wij voor het stimuleren van naschoolse sportactiviteiten. Sport is gezond en verlaagt de druk op onze reeds hoge gezondheidskost die we vandaag kennen. Verder streven we naar genderbewustheidbinnen alle sporten, met respect voor elkaar en het materiaal. Ook moeten we de domeinen beter onderhouden en toegankelijk maken ook voor mensen met een beperking (rolstoelen, slechtzienden, etc.).

N-VA pleit voor een diversificatie van het sport- en cultuuraanbod.

Cultuur verdient meer aandacht. Het bouwen van het ACC (Administratief Cultureel Centrum) is in se geen slecht idee, maar hoe het allemaal is verlopen, is minder koosjer. De verenigingen zelf hebben een grote meerwaarde en dienen dan ook nauw bij het bestuur en beleid betrokken te worden. Daarnaast willen wij lokale kunstenaars de kans bieden om zich volledig te kunnen ontplooien. Hen stimuleren moet op verschillende manieren mogelijk zijn. Eén enkel groot cultuurcentrum volstaatvoor de gemeente Lievegem. Wel zorgen we voor kleinere, maar goed uitgeruste, zalen in alle woonkernen (zoals bv. de raadzaal van Lovendegem). Dit om meer kleinschalige en/of zeer lokale initiatieven mogelijk te maken. Aan de eigenaars van de kerk van Beke stellen we het organiseren van culturele activiteiten voor. Ook dit kan met andere woorden zo’n kleinere zaal worden. Naschoolse activiteiten hoeven niet steeds sportgerelateerd te zijn, cultuur (zoals bijvoorbeeld het aanbieden van tekenlessen) is een andere optie.

Het verenigingsleven neemt voor N-VA een belangrijke plaats in de samenleving in. Dit willen we dan ook zowel financieel als materieel ondersteunen. Exacte subsidies zijn op dit ogenblik nog een onmogelijk te bepalen uitgave. Alles dient in de context van de nieuwe gemeente geplaatst en bekeken worden. De adviesraden staan bij met raad en daad.

Van jong naar oud

In Lievegem zal de jeugd vooral jeugdig kunnen zijn. Het ondersteunen van een voldoende onderbouwde jeugdwerking staat hierbij centraal. Als gemeentebestuur gaan samenwerken met jeugdbewegingen en jeugdhuizen, dat is ons doel. Deze organisaties worden versterkt en gesteund. Ook het creëren van ontmoetingsruimten voor de jeugd (bv. in Vinderhoute) is vlot haalbaar. Als partij zijn wij voorstander van langlopende initiatieven (zoals de kinderkunstacademie, vakantiekunstkampen, etc.) en minder van kortstondige evenementen (zoals een buitenspeeldag). Ook de huiswerkbegeleiding van Huis van het Kind zal wat ons betreft door de gemeente beter ondersteund worden. Studenten uit de gemeente kunnen hierbij helpen, want het is een steun voor veel jonge gezinnen.

Wij staan als partij garant voor een gemeente die leeft, waar iets te beleven valt. Voor jong, voor oud, voor iedereen. Niet enkel kermissen en festivals, maar ook bijeenkomsten en lezingen. Gezin en familie zijn voor een familiepartij als N-VA van groot belang. Wij streven dan ook naar sterke stimulansen om dit in stand te houden. Daarnaast is een vlotte samenwerking met de Gezinsbond zeker op zijn plaats. Zij hebben de ervaring en expertise om zaken op een nuttige manier te bekijken. Een concreet voorbeeld betreft het inrichten van meer speeltuinen voor kinderen, dicht en op een veilige afstand van hun eigen woonplaats. Al dient elke buurt natuurlijk afzonderlijk bekeken te worden in functie van het algemeen nut. Ook de wekelijkse markten ondersteunen we met veel plezier en geloof.

Voor N-VA kadert alles in een sociale en rechtvaardige visie. Onze samenleving moet verdraagzaam zijn. Respect voor elkaar staat dan ook centraal in ons gedachtegoed. Respect voor iedereen. Respect ook voor seksuele en andere diversiteit. Respect voor mensen met een beperking.

Sociaal gezien zijn wij voorstanders van het uitvoeren van een woonbehoeftestudie. De gemeente kan artsen betrekken bij haar gezondheidsbeleid (bijvoorbeeld door het uitwerken van een dienstencentrum). Aan leeflonen dienen dan weer plichten verbonden worden, bijvoorbeeld het volgen van een opleiding.

Het seniorenaandeel binnen de bevolking wordt groter en groter. Deze mensen hebben zich jarenlang voor onze maatschappij ingezet, en verdienen het nu om iets terug te krijgen. We merken echter dat er heel weinig tijd en moeite voor deze mensen gemaakt of gedaan wordt. Onder andere volgende pistes worden momenteel door ons onderzocht: het opstarten van een babbel-telefoon (dit is iets voor het OCMW), het openbaar/privaat vervoer herbekijken en met afgevaardigden van hun vereniging samenkomen om de grootste noden en wensen te bespreken. We luisteren met plezier naar wat ze te vertellen hebben.

Ouderenadviesraden zijn hierbij een grote hulp. Correct met hen communiceren en overleggen kan enkel helpen, dit eventueel aan de hand van werkgroepen. Want N-VA Lievegem benadrukt: een veilig (en geborgen) gevoel in een welvarend Vlaanderen. Daarnaast willen we premies en ondersteuning op maat voor mantelzorgers, ondersteuning om aanpassingen aan woningen te kunnen doen (dit om langer thuis te kunnen wonen), de senioren meer betrekken in het beleid, etc. De samenwerkingen met seniorenorganisaties zoals OKRA en de Vlaamse actieve senioren worden herbekeken, geëvalueerd en versterkt. Zo wordt er op dit moment veel te weinig aandacht besteed aan hun opmerkingen en vragen. De N-VA wil actieve seniorenhuizen met activiteiten die voor iedereen toegankelijk zijn.

Sociale huisvestingsmaatschappijen worden door de Vlaamse overheid gesubsidieerd om het beheer van de renovatie voor sociale en bejaardenwoningen te doen. Waarom zou de gemeente dan zelf die kosten maken? Bovendien maakt het voor de huidige bewoners van de sociale en bejaardenwoningen niets uit of het de gemeente of een sociale huisvestingsmaatschappij is die eigenaar is van de huizen. Zij behouden hun rechten. Dit kan dus behouden blijven. Wel moet er vandaag de dag gezorgd worden voor een extra vlotte communicatie tussen gemeente, senioren en die huisvestingsmaatschappijen. Enkel zo functioneert het op een degelijke manier. De poetsdienst die hier verband mee houdt, dat is dan weer een onderdeel dat we zouden afschaffen. Deze is namelijk verlieslatend gebleken. Wel zouden we het OCMW de zoektocht naar poetsvrouwen laten beheren, om zo de senioren zeker niet aan hun lot over te laten. Verder zijn wij ook voorstander van openbare toiletten in alle dorpskernen.

Ook in de strijd tegen eenzaamheid en armoede willen we de nodige maatregelen treffen. Het ondersteunen van het verenigingsleven zien we hierbij als een belangrijke stap. Daarnaast is het opsporen en vermijden van deze problemen van groot belang. We zullen het sociaal restaurant op verschillende plaatsen in Lievegem voorzien. Het gelijkekansenbeleid moet aangescherpt worden, dit kan bijvoorbeeld door een schepen voor gelijke kansen aan te stellen. Daarnaast pleiten we voor betaalbare opvang voor baby's en kinderen. Wat ontwikkelingssamenwerking betreft springen we veel minder jolig met het geld om dan de andere partijen. Financiële steun kan enkel aan ontwikkelingswerkers die een lokale band hebben met onze gemeente. Zij kunnen hier recht op hebben indien ze een project starten/hebben in een ontwikkelingsland. Een uitzondering vormen de Lievegemse scholen, ook zij kunnen steun krijgen indien ze een project met het oog op ontwikkelingssamenwerking opstarten.

Als lokaal bestuur willen we ons steentje bijdragen tot een succesvol asiel- en migratiebeleid. Hierbij zijn we zacht voor zij die onze hulp echt nodig hebben. En hard voor zij die misbruik maken van onze lokale gastvrijheid. We benutten de instrumenten die het Vlaams niveau ons biedt voor inburgering en integratie. Op die manier helpen we nieuwkomers op weg in hun inschakeling in onze lokale gemeenschap. Inburgering, ook in de dorpsstraat, mag niet vrijblijvend zijn. Migratie en integratie moeten in goede banen worden geleid. Zoniet leidt dit tot ernstige maatschappelijke problemen. Daarnaast vinden wij dat het mogelijk is om als gemeente meer steun te bieden in het geval van een (lokale) natuurramp, zoals bij hagel of hevige wateroverlast. Dit kan bijvoorbeeld door het organiseren, begeleiden of coördineren van extra acties.

Onderwijs

Voor N-VA is en blijft onderwijs de basis. Onderwijs bouwt namelijk aan de toekomst.

Kwalitatief onderwijs in een veilige omgeving is het uitgangspunt. De toekomst van onze kinderen hangt af van hoe wij nu met hun vorming omgaan. Punten zoals bijvoorbeeld de veiligheid rond scholen worden herbekeken en hervormd. In samenspraak met de politie kan er meer bereikt worden, zonder daarvoor een extra kost te laten ontstaan. De variëteit aan onderwijsvormen dragen wij hoog in het vaandel. Verscheidenheid aangaande het evenwicht tussen gemeentescholen, gemeenschapsonderwijs en andere vormen.

Aan de hand van een externe analyse bekijken we hoe we dit evenwicht in Lievegem kunnen bereiken. Het gemeentelijk onderwijs dat deels omgevormd zou worden in gemeenschapsonderwijs is een voorbeeld van een plan waar wij niet huiverachtig tegenover staan. Het aanpassen en moderniseren van sommige van onze huidige scholen is sterk aan te raden, zeker met het oog op de veiligheid van onze kinderen. Het accentueren van een brede school is tevens belangrijk. Een nauwe samenwerking tussen onderwijs en de arbeidsmarkt is dan weer goed met het oog op de toekomst.

Het creëren van extra schoolplaatsen blijft een uitdaging en is prioritair. Onze partij is van mening dat kinderen die dicht bij een bepaalde school wonen voorrang moeten krijgen op andere kinderen, om tot die school toe te treden indien ze dit wensen. Schoolnetten moeten ook beter met elkaar communiceren om zo het onderwijs beter te maken. Een overkoepelende Lievegemse tussenkomst in de aankoop van een BuzzyPass is een manier om het openbaar vervoer aan te moedigen, dit doen ze in bijvoorbeeld Evergem ook al.

Politie & veiligheid

Ook op vlak van politie hebben we als partij een kordate en rechtlijnige visie. Veiligheid is een absolute topprioriteit en hier kan nooit te veel aandacht aan besteed worden. Het is belangrijk dat mensen zich thuis voelen waar ze thuis zijn. Preventie kan onder andere aan de hand van advies bereikt worden, informatie correct behandelen is ook hier weer cruciaal. De buurtinformatienetwerken moeten beter ondersteund worden want deze BIN voelen de lokale problemen het best aan. Informatieverstrekking vanuit de politie naar de bevolking kan ook via de BIN-werking. Verder mag de aanpak van de zogenaamde 'kleine criminaliteit’ niet uit het oogverloren worden. Hiermee samenhangend: een degelijk antidrugsbeleid in de gemeente, want het standpunt van N-VA hierover is en blijft duidelijk. Druggebruik is verboden en dient bestraft te worden. N-VA is voorstander van het verder ondersteunen van de bemiddelingsdienst. Deze dienst kan op korte termijn ingrijpen en helpen om kleine criminaliteit en overlast meteen aan te pakken.

Lievegem is onze toekomst. De gemeente heeft dan ook een bestuur nodig met een onderbouwde en realistische toekomstvisie, zonder loze beloftes. Daar staat N-VA voor!

De maatschappij verandert razendsnel, daar bieden wij een antwoord op. Op naar een ander beleid, op naar een beter!

Wij hopen op uw steun te mogen rekenen,
N-VA Lievegem

Vragen of opmerkingen? Mail gerust naar maikel.parmentier [at] n-va.be